Trochę historii z programowania

tech, life • 815 słów • 4 minuty czytania

Hmm, chyba jestem programistą?

Trafiłem na pewną notkę na devblogu miku’a (jak to się odmienia?) o językach programowania. Pomyślałem sobie, że też powinienem usystematyzować i spisać swoje podboje w świecie binarnym… Zresztą od dawna chodziło mi to po głowie. Taka mała autobiografia, bądź historia może być ciekawa.

Tak, więc zacznijmy od początku, a były to czasy Comodore 64 ;)

Gdzieś w latach ‘90, bliżej nieokreślonych, bodajże 93/95 poznałem BASIC-a. A zaczęło się to od tego, że u kumpla znalazłem książkę właśnie o tym języku na C64. Pobieżnie ją przejrzałem i stwierdziłem, że to takie jakieś łatwe i szybko opanowałem dialekt BASIC-a na tym mikrokomputerku. Tak się to zaczęło, pamiętam jak dziś ;)

Nieco później zainteresowałem się elektroniką i pewnie, gdyby nie komp to byłbym w tym dobry… ba byłem dobry :D

Później era PC, z którym to zetknąłem się u kumpli i znajomych. Od tego czasu miałem marzenie - posiadanie własnego kompa. W domu takowy komputer pojawił się dopiero w grudniu 1999 roku. Wtedy już byłem uczniem szkoły średniej, a dokładniej technikum elektronicznego. Pół roku później podpięcie do sieci, Internet na modemie. Heh te czasy…

Nim zostałem podłączony do globalnej sieci umiałem już HTML-a. A zaczęło się od tego, że w szkole był jakiś konkurs na stronę www. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, co i jak, ale się dowiedziałem u kolegi, i tak się zaczęło webmasterowanie.

Moja pierwsza stronka była o UFO i jeszcze “leży” na necie - www.pufoc.of.pl. To właśnie przy pracach nad nią poznałem dogłębnie, jak na ówczesne czasy i standardy, HTML4, CSS i JavaScript oraz DHTML ;)

Pascal na lekcjach informatyki jakoś nie przemawiał do mnie, ale poznałem go na jakimś tam poziomie. Mimo, iż wiedziałem, że to nie to… Za to polubiłem na jakiś czas programowanie w Visual Basic-u, poznałem dobrze ten język, dialekt i środowisko ;)

Później, po okresie “zabaw” z kompem i fascynacji czym popadnie, znów elektronika. I w końcu poznanie BASCOM-a - dialektu BASICA-a na procesory ATMELA AT89/8051 i pokrewne AVR-y.

Następnie przyszła pora na CGI i Perl-a, ale od tego, na rzecz PHP, odciągnął mnie pewien “nauczyciel” (obecnie dobry kumpel). Radziłem się u niego czy babrać się jeszcze w Perlu i CGI pod dynamiczne stronki, to w odpowiedzi pożyczył mi książkę o PHP. Tak więc, zamiast się uczyć to na lekcjach czytałem sobie książkę.

Opanowałem PHP4 bardzo dobrze. Stał się to mój prawie idealny język, a przynajmniej za takiego go uważałem, bo mi bardzo odpowiadał i w nim wówczas najwięcej kodowałem ;)

Kolejny przedmiot w technikum “zmusił” mnie do poznania kolejnego języka. W tym przypadku był to asembler pod 8051 i 8086. Nawet fajnie się w tym programowało, tylko trochę dużo trzeba było się napisać, żeby coś osiągnąć. Obecnie mam chęć wrócić do asemblera, trochę do 16 bitowego, a później 32/64 i poczuć pełne wykorzystanie procesora ;)

Przy okazji poznałem też dobrze środowisko projektowe i symulacyjne - Protel. Projektowałem w pewnym okresie dużo płytek drukowanych w tym programie - okres projektów na 4 roku w technikum. Bo chyba jako nieliczny znałem i miałem jakieś pojęcie o Protelu, i potrafiłem zaprojektować PCB. A każdy chciał mieć fajną płytkę, nie kombinując zbytnio z ręcznym projektowaniem i prowadzeniem ścieżek…

Na studiach poznałem podstawy C, potem C++. Ale jakoś nie podobało mi się to bardzo, dalej wolałem swoje nieszczęsne PHP ;) Dopiero od sierpnia 2006 roku w C++ programuję na “poważnie”. Obecnie jest to mój domyślny język programowania. Poznałem WinAPI, trochę MFC, a obecnie wxWidgets jest moją nową ulubioną zabawką.

Tak po krótce przedstawia się ta krótka historia ;)

Wypadałoby teraz określić stopień zaawansowania i poznania tego w czym programowałem ;)

Języki opisu treści (hypertext):

  • HTML/XHTML - bardzo dobrze, ale semantyka czasem mnie wkurza, więc ją czasem olewam :P
  • CSS - j/w;
  • XML - dobrze;

Języki skryptowe:

  • JavaScript - dobrze, kiedyś bywało lepiej :P
  • PHP - bardzo dobrze PHP4, dobrze PHP5 (minimalne braki w wyjątkach i pełnej obiektowości, bo nigdy nie potrzebowałem maksymalnego wykorzystania tych właściwości języka);
  • Perl - słabo, na tyle ile potrzebowałem;

Języki programowania:

  • BASIC - bardzo dobrze, szczególnie dialekt Commodore, choć już dużo zapomniałem;
  • BASCOM - średnio, dużo zapomniałem;
  • Visual Basic - dobrze, ale to było kiedyś;
  • Java - słabo, ale będzie na studiach;
  • C# - słabo, j/w;
  • Pascal - dobrze, więcej nie musiałem, ale zapomniałem większość, zresztą nie lubię :P
  • Asembler - słabo/średnio, szczególnie na 8051 i 8086 w technikum ;)
  • C - dobrze;
  • C++ - średnio/dobrze, ciągle się czegoś nowego uczę, ale to mój ulubiony język;

Biblioteki/API (C/C++):

Inne:

  • AJAX (XMLHttpRequest) - średnio, na tyle ile potrzebowałem;
  • SQL - średnio/dobrze;
  • Bash - słabo;

Zamierzam poznać:

No to byłoby na tyle ;)

Można by jeszcze wspomnieć o poznanych bibliotekach i frameworkach (AJAX, PHP, …), ale to pominę… ;)

Programista - wyższa forma życia - informatyk, który zna kilka języków programowania i potrafi się nimi posłużyć :P

Komentarze (5)

aharyniuk
20070126-213339-aharyniuk

ja chcialbym jedynie rzec iz znajomosc HTMLa nie byla doskonala gdyz brakuje doctype’a;p
ale to szczegół przecież:D

MalCom
20070126-214944-malcom

Hmm była? Czy jest?
Chociaż, wtedy to może nie była, zresztą 8 lat temu nikt nie myślał o doctype :P

Poza tym lista ta odnosi się do teraźniejszości i obecnej sytuacji ;)

monica
20070129-173859-monica

No patrzcie jaki ten nasz malcom zdolny, mądry i w ogóle.. fiufiu :D Oby tak dalej myszolku :* ^^

Maikeru
20071219-235638-maikeru

Widzę, że udało Ci się lepiej uporządkować te informacje niż mi. No i oczywiście gratuluje poznania tak wielu języków/technik/bibliotek.

Pozdrawiam.
mi-ku^Maikeru - moje dwie ksywki :)

MalCom
20071220-225206-malcom

Napisać jedno, a potem aktualizować to drugie… Od tamtej pory jednak trochę się pozmieniało ;)

Dodaj komentarz

/dozwolony markdown/

/nie zostanie opublikowany/